» Sub ohm Vaping

Sub-Ohm Vaping - En Guide

Hva er Sub-Ohm Vaping?

Enkelt sagt er det når man damper/vaper på en enhet hvis atomizer hoder/ coils har en motstand på mindre enn 1 ohm. Grunnen til at noen avanserte dampere bruker sub-ohm er for å forhøye power output av en standard/fixed volt enhet som mekaniske MODs og enheter uten variable innstillinger for å produsere mer damp og smak. Selv om det kanskje høres enkelt ut er det faktisk et komplekst og ofte kontroversielt emne innen damp grupper og felleskap.

Målet med denne guiden er å sikre at du har korrekt og rett informasjon så du kan bestemme om sub-ohm vaping er noe for deg.

MEN VI ANBEFALER IKKE AT NYE DAMPERE SUB-OHMER!

Vi mener at dampere skal ta seg god tid til å lære de ferdigheter det krever å vikle sine coils, lære om batteri amps, og korrekt sikkerhet før du overhode tenker på å sub-ohme, spesielt hvis det er under 0.5 ohm! Vi vet mange av dere ikke bryr dere om dette, så denne artikkelen er for dem som er interessert å sub-ohme, og også for de av dere som vil vite hva det er.

 Sub ohm Vaping

Hvordan virker Sub-Ohm Vaping ?

Alle mekaniske MODs, VV/VW regulerede mods og e-sigaretter er elektriske enheter, som får power fra et batteri. Sub-ohm vaping benytter prinsippene av Ohm’s og Joule’s elektriske lov. Til vårt formål betyr det at en ikke-variabel spennings enhet, som for eksempel batteriet i et mekanisk MOD, vil forsøke den samlede effekten (watt) på din enhet, når du forminsker motstanden (ohm) på dine coils/atomizerhoder. Det er helt avgjørende at sub-ohm vaping utføres på en sikker måte.

Når du gjør motstanden mindre vil du øke strømstyrken/amp som enheten bruker til å levere strøm. Dette øker belastningen på batteriet og øker også varmen fra batteriet og coils/atomizerhoder. Hvis batteriet ikke kan håndtere trekken av denne strømstyrken/amp, så vil det bli overopphetet og risikoen for at den springer kan oppstå.

Derfor må du sikre, at du aldri overstiger strømstyrke/amp grensen på batteriet, ellers kan det feile og forårsake eventuell brann eller eksplosjon.

Krigen mellom Sub-Ohm Tanker

Skal vi se på noe temmelig revolusjonerende?

Aspire og Kanger, to av de mest innflytelsesrike e-sigarett produsentene har arbeidet hardt for å omdanne begrepet om hva en tradisjonell Clearomizer er.

De fleste forbrukere vil bruke en tank av en eller annen slag på daglig basis. Fordelene ved tanken er tydelige: De er enkle å bruke, vedlikeholde og er for det meste problemfrie. De komplimenterer de fleste batterier selvom noen kan ha bruk for en adapter, og er velegnet til alle nivåer av brukere alt fra nybegynnerer til veteraner.

Når det er sagt, så kan den ydmyke Clearomizer ikke konkurrere med de mer komplekse rebuildable Dripper Atomizere (RDA) i produksjon av damp, og heller ikke smaken for de fleste mennesker. De med interesse for e-sigarett verdenen vil helt sikkert ha sett eller i hvert fall hørt om RDA´s.

Alle de store skyer, cloud-chaser kulturen ; de stammer alle fra de innviklede RDA´s. De er favoritter blandt det vi kan kalle de mere "hardcore" dampere… dem som ser damping som en hobby, såvel som et alternativ til sigaretter. Vi vet at damping handler likeledes om å ha et livsstils produkt, som det gjør med å slutte og røyke.

Men med mindre du var interessert i denne verden av rebuildables, ville du ha gått glipp av fordelene ved RDA. Kanskje ikke lenger. Kanger og Aspire har begge utgitt meddelelser med mindre enn en dags mellomrom, hvor de avslørte nye tanker (Subtank og Atlantis - utgangen av 2014) med evnen til å matche ytelsen av en RDA. Aspire hevdet dristig, at det er "Game over for Pro Vapor cloud chasers".

Aspire Atlantis Tanken og Kanger Sub Tank, som begge er til rådighet på markedet, er kanskje fremtiden av damp verdenen. Men hva er det med disse tankene, som vil være så forskjellig?

Den største forskjellen er atomizerhodene(coils). Med RDA´s er motstanden av atomizeren/coil lavere enn de atomizere/coils som brukes i tradisjonelle clearomizere. Med et batteri som gir mere power, og den lavere atomizer motstand vil du oppleve en forhøyet mengde damp og en mer intens smak.

Aspire Atlantis Sub ohm Clearomizeren bruker atomizerhoder/coils med 0.5ohm motstand – en typisk motstand når man arbeider med RDA setups.

I teorien kan vi forvente lignende resultater fra de nye tanker i forhold til en RDA, med den ekstra bonus ikke å skulle gjennoppbygge coils, veker og dryppe e-væske på veker. I bunn og grunn gjør den arbeidet for deg. Kanger Subtanken gir brukerne mulighet for å gjennoppbygge coils hvis de ønsker det. Når vi får fatt i disse coils og tester dem vil vi være i stand til å gå mer i detaljer om hva det er som gjør dem så gode.

Selvfølgelig kan vi ikke vite med sikkerhet om de virkelig kan match RDA før de har vært på markedet i noe tid og er utprøvd. Og det går nok ikke lang tid før vi ser andre produsenter som produserer lignende enheter, spesielt dersom disse tanker lykkes. Det er en spennende tid i e-sigarett verden!

Sub-ohm clearomizers er kommet for å bli !!

Tidlig i 2015 har andre produsenter lansert deres versjoner av sub-ohm clearomizere, og nesten hver eneste uke kommer en ny sub-ohm clearomizer på markedet.

Disse sub-ohm tanker tilbyr ikke kun ferdigbygde coils ned til 0,2 ohm, men mange produsenter har også utviklet VW / VV-enheter med mye power, som rent faktisk kan drive disse Sub-ohm tankene. Så vår konklusion er at Sub-ohming er blitt mer og mer vanlig for normale dampere, da disse VW / VV-enheter tilbyr innebygd sikkerhet som er så viktig å fokusere på.

Vi har allerede følgende udvalg af Sub-ohm tanke

Og flere er på vei. Men kanskje er du fortsatt av den overbevisning at det å lage dine egen sub-ohm coils gir bedre smak og aroma, og at du virkelig nyter å kravle opp ad ”learning curve” stigen når det handler om å bygge coils.. så fortsett å lese nedenfor så du tar de nødvendige sikkerhets tiltak og vet hva du lager og hvordan så du unngår ulykker med dine batterier.

Men er du en del av den harde kjernen DIY hobby damper ?

Men kanskje er du fortsatt av den overbevisning at det å lage dine egen sub-ohm coils gir bedre smak og aroma, og at du virkelig nyter å kravle opp ad ”learning curve” stigen når det handler om å bygge coils.. så fortsett å lese nedenfor så du tar de nødvendige sikkerhets tiltak og vet hva du lager og hvordan så du unngår ulykker med dine batterier.

Er Sub-Ohm Vaping Farlig ?

Er sub-ohm vaping farlig! Det rette svaret er både ja og nei. Så lenge noen grunnleggende sikkerhetsregler følges ved sub-ohm vaping, så er dette helt sikkert. Hvis disse sikkerhetsforskrifter ikke overholdes kan batteriet eller enheten feile og det kan resulterer i personskade og / eller beskadigelse av produktet fra evt. brann eller eksplosjon

E-væske, Nikotin og Sub-Ohm Vaping

Når man damper og bruker sub-ohm coils blir det produsert en betydelig mengde damp i forhold til å bruke coils med mer enn 1 ohm på den samme enheten. Typisk tar sub-ohm brukere ”lunge sug” hvilket betyr at de innånder direkte ned i lungene og derved øker mengden av damp de kan inhalere i hvert sug. Dem som bruker sub-ohm foretrekker typisk en e-væske med en høyere fordeling av vegetabilsk glycerin end propylen glycol. Grunnen til dette er, at vegetabilsk glycerin skaper større dampskyer og en tettere damp produksjon. Dette skyldes at VG har redusert halsdrag i forhold til PG som hjelper til å rumme den økte mengden damp som inhaleres. Normalt vil sub-ohm dampere også bruke en del mindre nikotin styrker (typisk 6 mg / ml og mindre sammenlignet med de som damper på mer enn 1 ohm. Det er på grunn av den ekstra dampen som blir produsert og inhaleres i hvert sug.

Sub-Ohm Vaping med VV/VW Enheter

Selv om det er blitt veldig populært for folk å bruke variable spenning / watt-enheter til sub-ohm vaping er det faktisk unødvendig. Sub-ohm vaping utviklet seg som en måte å øke strøm til atomizerhoder/coils ut over hva den sikre kapasitet av regulerende enheter som fantes på markedet på det tidspunktet. I dag er enheter med høy power som samtidig er regulerte bredt tilgjengelige, og kan levere en ensartet mengde strøm til coils så du kan bruke den motstand som du ønsker, og muligheten for å  tilpasse det til ditt behov… imens den potentielt ut-performer selv en sub-ohm coil på en mekanisk mod. Lav power regulerte enheter forblir best egnet til motstand over 1 ohm.

Sub-Ohm Sikkerhet: Mekaniske MODs

For å sikre en alltid sikker prestasjon må du alltid være sikker på å holde ditt mekaniske mod ren. Dette omfatter alle gjenger, ventilasjonhull, kontakter og knapper. Hvis du bruker en fjærbelastet knapp bør du legge merke til hvor stift det føles, og hvis den viser tegn på å bli mykere eller føles enklere å trykke ned, har begynt å "synke" eller er slitt og har behov for å bli utskiftet før den feiler. Hvis du vil skifte fjær i knappen bør du overveie å oppgradere til magneter. Du må også sikre at du bruker låsemekanismen på MODET når det ikke er i bruk.

Når du skal velge et mekanisk MOD til sub-ohm vaping er det et par ting du bør tenke på. Du skal helst velge et MOD som har god ventilasjon. Disse ventilasjons hullene gir varmen mulighet for å slippe ut når den brukes normalt, men gir også gassarter mulighet for å slippe ut hvis batteriet feiler. Du kan ikke ha for mange eller for store ventilasjonshull til ditt MOD. BRUK ALDRI EN IKKE VENTILERT MOD TIL SUB-OHM VAPING. Du skal likeledes velge et MOD med et lav Volt tab. Volt tab er den mengde Volt som er tapt når elektrisiteten beveger seg fra batteriet igjennom enheten og til atomizerhodet/coils. Nettopp av denne årsaken er den mest foretrukne MOD type den i et rør, kontakter i en fast stilling og med magnetisk knapp. Knapper med fjær og flerstykkede rør eller teleskop rør kan være praktiske, men vil øke Volt tabet. Og fjærknapper kan slites raskt eller feile.

  • Sørg alltid for, at det er en lås til slagstiften / knappen. De mest vanlige er dem, som har omvendt gjenge og krever at man skrur for å låse slagstiften / knappen. Du ønsker ikke å sovne med ditt MOD tent hele tiden tross alt, gjør du?
  • Sjekk ditt MOD for luft-hull. Når det ikke er noen batteri i ditt MOD, blås inn i det fra forbindelsens ende. Sørg for at du gjør dette med slagstiften både i låst og ulåst posisjon. Lufthull(aka ventilasjonskanaler) er utrolig viktige for å slippe ut gasser fra modet hvis batteriet er defekt. Lufthull er din venn, sørg for at de fungerer.

Sub-Ohm Sikkerhet: Batteri

Når du sub-ohm vaper er dine batterier muligvis den mest avgjørende del av din montering Det er av største betydning å forstå å velge det rette batteriet og bruke det sikkert. Selv om jeg kun vil komme litt inn på emnet her.

Utsett aldri batteriet for vann, ekstrem varme eller kulde. Hvis innpakningen på batteriet blir beskadiget så fjern det eller ta det med til en velrenomert damp-butikk for å se om det kan om innpakkes. Hvis batteriet er bulet på noen måte må du slutte å bruke det med det samme.

Med henblikk på sub-ohm vaping må du være omhyggelig når du velger batteri. Du må sikre, at det er et autentisk batteri fra et velrenommert merke. Typiske sub-ohm brukere benytter ubeskyttede IMR eller hybride litiumbatterier. Disse batterier bruker en "sikker" kjemi så i tilfelle batteriet svikter vil gasser lekke langsommere og derved minsker risikoen for brann eller eksplosjon i motsetting til tradisjonelle Li-ion, LiPo, eller ICR batterityper. Normalt foretrekker sub-ohm brukere batterier med de høyest mulige kontinuerlige strømstyrke grenser. Ved å holde deg innen for ditt batteri strømstyrke grense kan du være sikker på at du sub-ohmér sikkert. Du kan ta dine batteriers spenning (4.2V fullt oppladet) og dividere det med din coil/atomizerhode motstand for å finne ut hvor mye strøm enheten vil trekke. For eksempel 4.2V / 1ohms = 4.2A utledning sats mens 4.2V / .5ohms = 8.4A. og 4.2V / .2ohms = 21A. Sørg alltid for å bruke en Ohms leser for å være sikker på det ikke er noen kortslutninger og kontroller din motstand, før du damper løs. Husk det er helt avgjørende, at du ALDRI OVERSTIGER DINE BATTERIERS AMP GRENSE ellers vil det nesten med sikkerhet feile.

  • Kontroller, at batteriene ikke er over oppladet eller under oppladet ved å sjekke volten. Jeg sjekker batteriets spenning, når jeg tror det er på tide å lade dem. Kjør dem for lavt gjentatte ganger, og de får en forkortet levetid, alt for lavt og for lenge og de brenner av. Jeg sjekker motstand på coils/atomizerhoder hver gang jeg bygger en ny coil eller veke. Hvis du trekker for mange ampere fra batteriet, vil du ha et alvorlig sikkerhetsproblem. Jeg er også alltid klar over temperaturen på selve MODét under bruk. Hvis en hvilken som helst del blir for varm er det et problem som må løses, eller det kan bli alvorlig.
  • Etterlat ikke dine batteri i en lader uten tilsyn. Sørg for, at du er i stand til at se eller sjekke laderen hvert 15-30 minutter. På denne måten er du i stand til å fjerne dem fra laderen når laderen indikerer at batteriene er fullt oppladet. At la batterier lades hele natten lang eller lengre kan få dem til å bli overladet som igjen vil gi batteri feil Opplading av batteriet med 4,25 volt kan forkorte levetiden hvor å gå over til 4,5 volt kan få det til at springe. Skulle dette skje må ikke laderen brukes.
  • Opplad batteriene med en hvilende spenning under 3.6V så raskt som mulig.Å Etterlate LiIon batteri i en utladet tilstand vil pådra uopprettelig skade – ved å skape et tap i kapasitet og et tap i levetid.

Hvordan leses batteri spesifikasjoner:

  • Eksempel: IMR18650-1600 Spesifikasjoner
  • Nominal Volt : 3.7V
  • Kapasitet : 1600mAH
  • Laveste utladning Volt : 2.50V
  • Maks. konstant utladning rate : 15C
  • Standard ladning : CC/CV ( max. charging rate 4.5A )
  • Cycle Life : > 500 cycles
  • Operating utladning Temperatur : -10 – 60 Grader Celsius

Slik finner du din maksimale utladnings rate

Den viktigste spesifikasjonen å være oppmersom på er "Maks. konstant utladnings rate "for hvert batteri. Hvert batteri har et nummer og en bokstav, enten målt som A eller C (30 ampere eller 15C). Kig på IMR 18650-1600 f.eks. Hvis batteriet har en maksimal konstant utladning på 15C, betyr det, at batteriet er normeret til 15 ganger kapasiteten av batteriet målt i ampere. Så et batteri, som har 1600mAh, hvilket svarer 1.6Ah vil ha en maks kontinuerlig utladnings rate på 15 x 1,6 = 24A. Du bør alltid bestemme hva din maksimale konstante utladnings rate er i ampere (som mange batterier allerede har trykt på batteriet).

Bruke disse opplysninger effektivt

Å kjenne den maksimale utladnings rate I ampere er kun halvdelen av kampen. Hvordan kan du sikre deg at din coil/atomizerhode ikke vil kortslutte batteriet? Meget enkelt . bruk denne formelen: batteri volt / ohm motstand av coil = din faktiske utladning rate. Hvis din faktiske utladnings rate er mindre enn den maksimale utladnings rate, som du beregnet tidligere så er alt i orden. Hvis ikke er du nødt til å starte forfra og bygge en coil med en høyere motstand… dessverre.

La os ta en nærmere titt på å bruke et 18650 1600mAh batteriet igjen (for å fortsette eksemplet). Hvis du tar et ny-oppladet 18650 1600mAh batteri og setter det i ditt mekaniske MOD med en meget begrenset volt tab, og satte en 0.2 Ohm coil på.. så ville du kjøre med 20 amperer. For å regne dette ut matematisk tar du den volt som kjører til din coil fra batteriet, hvilket vi sier er etter fullt oppladning , multimeteret viser at batteriet er på 4 volt. Nå dividerer du med den ohm dine atomizerhoder/coils har. Det tall du får er dine totale ampere. I dette tilfelle er regnestykket 4/0.2 = 20. Så nå vet vi at med dette nøyaktige setup kan vi trekke 20 ampere på batteriet, kun 4 ampere under den maksimale utladnings rate. Hvis du benyttet at annet batteri med mindre power med det samme setup ville du legge opp til en total feil på batteriet og muligheten for at du kanskje kommer til skade.

Sikkerhet: Motstand i coils kan ha en variant på 0,2 ohm i begge retninger, eller +/- .2 ohm. Det betyr at hvis du bygger en 0,2 Ohm coil, er du nødt til at ta høyde for, en +/- 0,2 Ohm variant. Coilén i ovenstående eksempel på 0,2 Ohm er en utrolig usikker coil, og jeg ville ikke bruke eller antyde, at noen vil bruke en slik coil. På grunn av dette, vil jeg ikke anbefale noen lavere enn en 0,4 Ohm coils til 18650 1600mAh batterier.

Oppsummering av ligningen

La oss ta en kikk på alt det du er nødt til å beregne, for å bestemme om ditt atomizerhode/coils sikkerhet er i orden.

  1. Beregn batteriets kapasitet i ampere: kapasitet i mAh / 1000 = kapasitet i ampere
  2. Beregn den maksimale utladnings rate, hvis målt i C: maksimal utladnings rate = (batterikapasitet i ampere) x (konstant utladnings rate)
  3. Mål batteriets volt med et multimeter.
  4. Mål ohm på din coil minus .2 for å redegjøre for +/- 0,2 varianter.
  5. Beregn utladnings raten på den coil du har bygd: batteri volt / ohm = din faktiske utladnings rate
  6. Sjekk at den faktiske utladnings rate er lavere enn batteriets maksimale utladnings rate.

Er Sub-Ohm Vaping det rette for deg?

Det kunne det veldig gjerne ha vært, men igjen er det ikke noe for alle. Før du bestemmer deg for å begynne å dampe på sub-ohm bør du overveie følgende. De fleste sub-ohm dampere er meget dedikerte og erfarne. Det er under forutsetning av en vis risiko, og derfor krever forsiktighet å gjøre det sikkert. Hvis noen av det ovennevnte høres ut som det ikke er ønskelig for deg, eller hvis du tror, du ikke vil være i stand til å følge disse sikkerhetsreglene… så vennligst la være å vape på sub-ohm.

Hvis du er utilfreds og trenger mer damp eller smak enn du får fra dampning på motstand over 1 ohm, kan du overveie en høy power VV / VW regulert MOD. Vi sier ikke dette for å avskrekke deg men for at vi interesserer oss for din sikkerhet. Hvis, etter å ha lest alt dette, du fremdeles synes sub-ohm vaping høres ut som noe du er interessert i så kontakt oss, så vi kan hjelpe deg med å få alt hva du trenger for sub-ohmé med glede og på en sikker måte.

Alle ovenstående kan sammenfattes i følgende Youtube Video: Forståelse Sub Ohm & vaping Smart, Batteryi Sikkerhet, Ohms lov, Voltage Drop

Hvis du ut fra ovenstående input har bestemt, at sub-ohm fremdeles er noe du vil så trenger du å lære hvordan du rent faktisk bygger en sub-ohm.

Hvordan lager man en RDA sub-ohm på en mekanisk MOD

Coils er den grunnleggende delen av en sub ohm. De er, det som faktisk gir varme til å fordampe væsken. Tenk på coils som motstand som bærer den elektriske strømmen gjennom atomizeren for å generere varme, som deretter fordamper væsken, motstanden av coils bestemmer, hvor varmt de får det og hvor raskt En høyere ohm coil vil ta mer energi og tid å få rødglødende, hvor en lav ohm coil kommer til generere mer varme og trekker flere ampere fra batteriet. Det blir grovt sagt at jo lavere motstand des raskere vil batteriet tappes og det er større press på batteriet.

En coil er fremstilt ved anvendelse av Kanthal tråd/wire, som er viklet rundt en skrutrekker, borehode eller veke, for å  få en bestemt diameter for å få den rette motstanden. Avhengig av lengden av wiren, og antall omviklinger på spolen vil motstanden komme til å gå opp eller ned. Det er din oppgave som en sub-ohmer å regne ut denne delen, fordi kun du vet, hvilken motstand du ønsker. For å regne ting som omviklinger eller lengde ut finnes det forskjellig verktøy til rådighet på internett.

Hvis du ønsker å begynne å bygge vil du få bruk for flere ting, hvorav noen er bare for å gjøre prosessen litt lettere for deg. For det første trenger du det viktigste , Kanthal tråd. Størrelsen på Kanthal tråden er av betydning. Kanthal kommer i forskjellige tykkelser og avhengig av den motstanden du ønsker å få, vis du ønsker å endre eller modifisere tykkelsen og /eller antallet av omviklinger for å komme til ditt mål ohm. 26 er en god tykkelse det er et godt avrundet tall og krever en minimal antall omviklinger for å nå mitt sedvanlige mål på omkring 0,5 eller 0,4 ohm. Deretter får du bruk for veke materiale, og dette kommer i flere former: silica, ecowoll, cotton, stål mesh, og mange andre veker selv om de fire nevnte er de mest brukte . Det mest vanlige er nok bomull siden det er billig og kan kjøpes nesten alle steder, men vær sikker på at det er 100% sterilt organisk bomull, altså uten blekemiddel og pesticider.

Du vil også ha bruk for noen redskaper da disse verktøy primært vil hjelpe med finjustering av din coil eller hjelp i selve produksjonen. Presisjon skrutrekkere er nesten et must for denne form for arbeid, som gjør det enkelt å arbeide med de små skruene på RDA. Etter dette må du bruke en tang eller pinsett, en flamme til å rense tråd, og silica, batterier, som kan motstå din ohm, ... et ohm meter. Oh og tålmodighet, glem ikke, at gode gamle tålmodighed.

Her har du et sikkerhets skjema til Sub-ohm vaping:Sub-ohm Sikkerhed

Du er ikke logget inn klikk på "logg inn" for å besøke vårt kundesenter

+45 22256940    Fra 12.00 - 17.00     mail@e-trekk.no
Nyhetsbrev

Dersom du logger inn kan du velge din utsjekk informasjon, som leverings-adresse, foretrukket betalingsvalg mm.

Logg inn og sett opp Rask Kassen

Trustpilot e-trekk.no

Facebook e-trekk.no